27 noć

INNA ENZELNAHU FI LEJLETIL KADR. VE MA EDRAKE MA LEJLETUL KADR. LEJLETUL KADRI HAJRUN MIN ELFI ŠEHR. TENEZZELUL MELAIKETU VERRUHU FIHA BI IZNI RABBIHIM MIN KULLI EMR. SELAMUN HIJE HATTA MATLEIL FEDŽR.

" Mi smo ga poceli objavljivati u noci kadr. A sta ti mislis sta je noc Kadr? Noc kadr je bolja od hiljadu mjeseci. Meleki i Dzibril, s dozvolom gospodara svoga, spustaju se u njoj zbog odluke svake. Sigurnost je u njoj sve dok zora ne svane." (El- Kadr,1-5)


Sta je prethodilo prvoj objavi?


Pet godina prije pocetka objave, kada je Poslanik imao 35 godina, svakog se ramazana povlacio u pecinu Hira na vrhu Dzebelin – nura (Brda svjetlosti) nedaleko od grada Meke.

Svaki od tih ramazana proveo bi u dubokom razmisljanju o stvaranju i smislu svega sto ga okruzuje. Tu je zivio tjelesno skromnim, dusevno raskosnim i usamljenim zivotom. Po povratku u grad prvo bi tavaf kabu ucinio a onda isao kuci.

Prije same objave poceli su mu se javljati snovi i sto mu se u snu prikazivalo objasnjavalo bi mu se i ostvarivalo sljedecih dana. Ovo je faza jasnih i obistinjenih snova. U sljedecoj fazi Poslaniku se javljaju i obracaju cudni glasovi.

On bi se osvrtao ali kako nikoga nije vidio i nalazio, cudio bi se i uplasio. Glas nevidljivog pocinje se javljati sve cesce dok ne poprimi potpuni smisao. Nekada je Poslanik cuo glas iz stijene i iz stabla drveca i taj glas ga je zvao po imenu i selamio ga. – Godine 610. po Isau a.s. na sest mjeseci prije ramazana, Muhammedu s.a.v.s. se navrsilo 40 godina i tog ramazana on se po peti put povuce u pecinu Hira na Dzebelin- nuru – Brdu svjetlosti.

Uoci Lejletul- Kadra desi mu se nesto posebno. Lik sav sazdan od svjetlosti- Dzibrili – Emin obrati mu se i oslovi ga: "Muhammede, ja sam melek Dzibril i donosim ti Allahovu poruku da si izabran za Resulullaha." Posto mu je po drugi put u zivotu otvorio prsa, ocistio srce i dusu, pokazao kako da se abdesti i potpuno ocisti, Dzibrili-emin naredi Muhammedu da uci. Allahov Poslanik objasnjava taj dogadjaj na ovaj nacin: "Ja odgovorih Dzibrilu: ‘Ja ne znam da ucim’."

On me obujmi rukama i cvrsto stegne i ponovo naredi da ucim. Ja ponovih: "Ja ne znam da ucim." On me treci put obujmi i cvrsto stegne a onda me pusti i rece: "Ikre! Citaj u ime Gospodara tvoga koji stvara. Stvara covjeka od ugruska! Citaj, plemenit je Gospodar tvoj! Koji poucava peru. Koji covjeka poucava onome sto ne zna." (El-Alek,1-5)
Odlike lejletul kadra
Ovo se dogodilo u mjesecu Ramazanu u noci Kadr.

Uzviseni kaze:
INNA ENZELNAHU FI LEJLETIL KADR. VE MA EDRAKE MA LEJLETUL KADR. LEJLETUL KADRI HAJRUN MIN ELFI ŠEHR. TENEZZELUL MELAIKETU VERRUHU FIHA BI IZNI RABBIHIM MIN KULLI EMR. SELAMUN HIJE HATTA MATLEIL FEDŽR.
" Mi smo ga poceli objavljivati u noci kadr. A sta ti mislis sta je noc Kadr? Noc kadr je bolja od hiljadu mjeseci. Meleki i Dzibril, s dozvolom gospodara svoga, spustaju se u njoj zbog odluke svake. Sigurnost je u njoj sve dok zora ne svane." (El- Kadr,1-5) Ova sura je u cjelosti posvecena Lejletul Kadr.

Poslanik je za ovu suru rekao: "Ko prouci ovu suru bice nagradjen kao da je ramazan postio i 27. noc ramazana u ibadetu proveo." Dok je za noc Kadr rekao: "Ko provede ovu noc u ibadetu nadajuci se njegovoj nagradi, bice mu oprosteni svi raniji grijesi."

Arapska rijec El- Kadr ima vise znacenja. Ona prije svega znaci ugled, cast i velicinu i u tom smislu je upotrijebljena u Kur`anu u 91. ajetu sure El- En`am gdje uzviseni kaze: "Oni ne velicaju Allaha onako kako doliku je njegovoj velicini." Zatim kao Allahovo odredjenje, pa je u tom smislu upotrijebljena u drugom ajetu sure El-Furkan u kome stoji: "i sve je On stvorio i odredbom odobrio."

Od jezickog znacenja ove rijeci zavisi i znacenje noci El- Kadr. Ako ova rijec znaci ugled, velicinu i cast onda je noc El- Kadr noc ugleda, velicine i casti. Ako pak ova rijec ima znacenje predodredjenja, onda je i noc El-Kadr noc u kojoj se svake godine odredjuju sudbine svega sto postoji na ovome svijetu.

Prvo misljenje jeste misljenje vecine. NOC KADR JE STEKLA UGLED I CAST SAMO ZATO STO JE U NJOJ POCELA OBJAVA KUR`ANA! Ako malo bolje pogledamo ajete koji govore o objavi Kur`ana vidjet cemo da je u njima precizan samo mjesec u kome je pocela Objava, dok je noc ostala neodredjena.


HA MIM . VEL KITABIL MUBIN. INNA ENZELNAHU FI LEJLETIN MUBAREKETIN, INNA KUNNA MUNZIRIN.
"Ha, Mim. Tako mi Knjige jasne Mi smo poceli da je u blagoslovljenoj noci objavljujemo – i Mi doista opominjemo." (Ed-Duhan,2-3).


INNA ENZELNAHU FI LEJLETIL KADR."Mi smo ga poceli objavljivati u noci Kadr." (El-Kadr,1)

ŠEHRU RAMADANELLEZI UNZILE FIHIL KUR'AN.
"U mjesecu ramazanu pocelo je objavljivanje Kurana." (El-Bekare,185).


Prva dva ajeta jasno kazu da je pocetak objave Kur'ana bila noc koja ovdje nije precizirana. Treci ajet nas vodi samo do mjeseca u kome se nalazi noc u kojoj je pocela objava Kur'ana, a to je Ramazani serif, mjesec islamskog posta. Jedno je sigurno, a to je da je noc El-Kadr u Ramazanu i to je u njegovoj posljednjoj desetini.

Poslanik a.s. kaze: "Iscekujte noc El-Kadr u zadnjih deset dana Ramazana." Hadis biljezi Muslim i Buharija, a Buharija dodaje: "u zadnjih deset neparnih noci". Noc Kadr je vrijednija, vaznija i znacajnija od svih vrijednih, vaznih i znacajnih noci u Islamu. Njenim imenom je nazvana i sura u Kur'anu. U njoj je pocela objava Kur'ana. Ibni Abbas r.a. je rekao da se rijeci uzvisenog:
VEBTEGU MA KETEBELLAHU LEKUM.
"i trazite ono sto vam je Allah odredio…" (El_Bekara 187);odnose na noc El-Kadr.

Allah je ovu noc nazvao Lejletun-mubareketun-blagoslovljenom, Lejletul-Kadr, casnom, a zatim je skrio, kao sto je sakrio i Svoje najvaznije ime i najvazniji namaz. Ko provede ovu noc u ibadetu: ucenju Kurana, klanjanju, razmisljanju, materijalnom pomaganju bliznjih, siromasnih i jetima… bice mu oprosteni raniji grijesi.

Vrijednost Noći kadr


1. Koliko je ta noc vrijedna najbolje se vidi iz samoga Kur'ana. Naime, u Kur'anu se o njoj govori na dva mjesta, od kojih je jedno kompletna 97. sura, koja je po njoj i dobila ime.


2. U drugom ajetu te sure kaze se: "A ko ce ti reci sta je Noc kadr?" Onaj ko proucava Kur'an primijetit ce da, kada god Uzviseni pocne pitanje rijecima "A ko ce ti reci…" (we ma edrake…), On time skrece paznju na onoga kome se obraca na nesto sto je veoma vazno. Dakle, ovdje, na taj nacin, najavljuje govor o najvaznijoj i najodabranijoj noci.


3. U trecem ajetu te sure kaze se: "Noc kadr bolja je od hiljadu mjeseci!" Naravno, time se misli na mjesece u kojima nema te noci. Mnogi su pretvarali tu cifru u godine, pa su dosli do zanimljivog podatka da je ta noc vrednija od osamdeset tri godine i cetiri mjeseca u kojima nema te noci! Tumaceci ovaj ajet, mufessiri kazu da se time misli da su dobra djela uradjena u toj noci, ako se kompletna provede u cinjenju dobrih djela, vrednija nego sva dobra djela uradjena u periodu od osamdeset tri godine i cetiri mjeseca. Time se trazi od vjernika da tu noc provedu sto vise, a po mogucnosti i cijelu, u cinjenju dobrih djela.


4. U toj suri ona se naziva "Noc sudbine" (lejletul-kadr) i spasom (selam), a u suri "Ed-Duhan" opisuje se kao blagoslovljena noc (fi lejletin mubareketin).


5. Pored toga, i'tikaf, tj. boravak u dzamiji zadnjih deset dana i noci u ramazanu, radi ibadeta, propisan je svakako i zbog toga da bi se ta noc provela u cinjenju dobrih djela i tako zaradila velika nagrada koja se samo na taj nacin moze steci.

Noc vrednija od hiljadu mjeseci


Mnogi mufessiri navode predaju Ibn Abbasa i Mudzahida da je jedan covjek iz Benu Israila nosio oruzje i ucestvovao u borbi na Allahovom putu hiljadu mjeseci, sto je zadivilo Muhammeda, s.a.v.s, i ashabe. Poslanik ,s.a.v.s, zazelio je nesto slicno i svojim sljedbenicima, pa se obratio Uzvisenom Allahu rijecima: "Gospodaru, ljudima iz moga ummeta dati su najkraci zivoti i najmanja mogucnost da urade dobra djela!" Zato mu je Allah dao Noc kadr i rekao mu da je ibadet njegovih sljedbenika u toj noci vredniji od hiljadu mjeseci dzihada u kojima je proveo taj covjek iz Benu Israila.


Malik u svome Muvettau navodi slijedecu predaju: "Allahovom Poslaniku, s.a.v.s, pokazani su zivoti prethodnih naroda, pa je izgledalo da su zivoti njegovih sljedbenika skraceni da ne bi mogli uraditi dobrih djela koliko su ih cinili prethodni narodi u toku svojih dugih zivota. Zato mu je Allah dao Noc Kadr i ucinio je vrednijom od hiljadu mjeseci."


I Kur'an i hadis govore o tome da su prve generacije ljudi zivjele daleko duze nego što danas ljudi zive. Tako npr., u Kur'anu za Nuha, a.s, stoji da je boravio medju svojim sunarodnicima i pozivao ih na pravi put devet stotina i pedeset godina.

A u nekim hadisima izricito se navodi da su prve generacije ljudi daleko duze zivjele i da su fizicki bili daleko krupnije od danasnjih ljudi, te da se vremenom smanjivalo i jedno i drugo, sve do ummeta Muhammeda, s.a.v.s. Te dvije predaje, takodjer, govore o tome, pa se iz svega moze zakljuciti da je Noc kadr data sljedbenicima Muhammeda, s.a.v.s, kako bi je, po mogucnosti, provodili u ibadetu i tako zaradili sevape koje su prijasnji narodi mogli zaraditi tokom svojih dugih zivota.


Sta ciniti u toj noci?


Iz svega navedenog jasno se vidi da je Noc kadr prilika kakva se samo jednom u toku cijele godine pojavljuje, pa zato vjernici treba da se potrude da se okoriste njenim blagodatima i da uberu njene plodove. U tome smislu Poslanik, s.a.v.s, kaze: "Onome ko provede Noc kadr u ibadetu, vjerujuci i nadajuci se Allahovoj nagradi, Allah ce mu oprostiti sve prethodne grijehe!"

Dakle, tu noc treba provesti u klanjanju dobrovoljnog (nafila) namaza, ucenju Kur'ana, ucenju različitih oblika zikra (tekbir, tehlil, tahmid, tesbih…), tj. sjecanja na Allaha, dz.s., obracanju Uzvisenom putem dove i tevbom, tj. pokajanjem, te trazenjem oprosta od Najmilostivijeg od svih milostivih.


Posebno te noci Uzvisenom treba upucivati slijedecu dovu: ALLAHUMME INNEKE ‘AFUVVUN, TUHIBBUL-‘AFVE, FA'FU ANNI! (Allahu moj, zaista si Ti onaj koji prasta i volis da prastas, pa oprosti meni!).

To vidimo iz hadisa u kojem stoji da je Aisa, r.a, jednom prilikom upitala Vjerovjesnika, s.a.v.s: "Kada bih znala koja noc je Noc kadr, sta bi trebalo u njoj da izgovaram?", pa joj je on odgovorio: "Izgovaraj: ALLAHUMME INNEKE ‘AFUVVUN, TUHIBBUL-‘AFVE, FA'FU ANNI!" Kako prenosi H.Aisa, Poslanik, s.a.v.s, je bio inace darezljiv i puno je čcnio ibadet, ali to je pojacavao u zadnjih deset dana i noci ramazana. On bi cijele noci provodio u ibadetu i skoro nikako ne bi spavao.

Pored toga, budio je sve clanove svoje porodice u tim nocima, kako bi ih i oni proveli u ibadetu. Iz svih navedenih predaja jasno je da bi na taj nacin trebalo da postupaju svi oni koji zele provesti Noc kadr u ibadetu i tako zasluziti veliku nagradu kod Allaha, dz.s.


U vezi sa i'tikafom treba napomenuti da se ne treba ogranicavati, kao sto je kod nas uobicajeno, na to da samo jedan ili dva covjeka budu u i'tikafu zadnjih deset dana ramazana. Na osnovu prakse Muhammeda, s.a.v.s, moze se zakljuciti da je ispravno i pozeljno da vjernici provedu jedan dio vremena u dzamiji, pored obaveznih namaza, cineci ibadet i ucestvujuci koliko bilo u i'tikafu. To je pohvalno djelo i treba ga uvoditi u nasu praksu.

djewojchica
Ako me zelite upoznati javite mi se na msn:beky_mima@hotmail.com

Komentariši